Under 40% av hendelsene rapporteres til Husdyrregisteret innen fristen!
28.10.11 at 13:51 Per Skipenes 30 kommentarer
“Alle” som driver med storfe vet at de har plikt til å rapportere kalving (formelt merking av dyr), kjøp og salg av dyr, tap av dyr og dyr sendt til slakt innen 7 dager etter at hendelsen fant sted. Bakgrunnen for dette er å ha best mulig oversikt dersom det skulle komme et sjukdomsutbrudd.
Statistikk fra Husdyrregisteret viser at fristen er overholdt for bare snaut 40% av hendelsene som er rapportert i 2011. Vi har ikke egen statistikk for rapportering via Kukontrollen (KK), men vår andel at det totale antall storfe i landet er stor.
Hvorfor er det slik?
Alle medlemmer i Kukontrollen kan rapportere slike hendelser fortløpende via registreringsprogrammet.
For å få tilgang til dette, må medlemmet ha autorisert seg på medlem.tine.no, dvs. fått tilgang til egne data i KK. Trykk evt. på “Ny bruker” øverst til høgre på medlem.tine.no for å autorisere deg.
Når man går inn i registreringsprogrammet får man automatisk varsel om dyr som mangler rapportering. Det gjelder dyr som er rapportert slaktet av et slakteri, og da er det bare å bekrefte utmelding. Tilsvarende dersom det er kjøpt eller solgt dyr, og den annen part har rapportert hendelsen.
Vi får høre at enkelte sier det er nok å rapportere 1 gang i måneden, altså når det rapporteres mjølkeveging. Det er det som regel ikke!
Spørsmålet blir da:
Hva skal til for at produsentene rapporterer innen fristen? Vi jobber med å lage nytt innregistreringsprogram – og tar gjerne i mot innspill!
Entry filed under: Husdyrfaglig, Registreringsarbeid. Tags: .

1.
Håvard | 30.10.11 kl. 13:18
Svaret på hvorfor vi ikke rapporterer oftere er enklet: Rapportering hver 7 dag har ingen praktisk gevinst for oss produsenter. Ved å rapportere ved hver veiing som tidligere har vi god nok oversikt, også dersom det skulle bryte ut noen sykdommer. Å rapportere oftere er bare for å tilfredsstille byråkratiet i Mattilsynet.
2.
Bjørn | 30.10.11 kl. 18:22
Svaret på spørsmålet er enkelt. Fristen er for kort. Godt innarbeidede rutiner med månedlig rapportering. Fristen må endres!
Ikke rart at så mange ønsker å slutte med mjølkeproduksjon når tullete regelverk skal påvirke økonomien så sterkt. Mattilsynets trussel om trekk i produksjonstillegget burde vært prøvd i en domstol.
3.
Kari Dyrkorn | 30.10.11 kl. 20:18
Eg er mellom dei 40% som held fristen. Det er ein fordel med at eg då fær oppdaterte lister med ein gong. Få vekk dei dyra som er ute, og inn med nye. Kunne gjerne vore oppdatert med ein gong, og ikkje måtte vente til neste dag ( eller 2 dagar på helg). for eg brukar listene i kukontrollen som arb.redskap. Fristen på 1 veke er ok for meg. ( fint søndagsarbeid)
4.
Berit | 31.10.11 kl. 10:08
Så enig med deg, Kari!
5.
terje | 31.10.11 kl. 08:28
er av dei som har prøvd å holde frister foir registrering,vert aktiv med inspill til rådgiver og medlem i styret til husdyrkontrollen.er rets løs i dette systemet når en kjøper dyr(oksekalver).vi har ant å gjøre en å starte kvar dag med å prøve å få raportert inn. dette gjør att en ettervert gir blanke f….i heile systemet .lengre frister er nåk ikkje rette medesin.har et håp om att som kjøper kann eg legge inn mine registreringer å ett systemet husker de og ikkje plager meg mer med det . vi har tatt autorisasjonskurs og skrevet under på at vi raporterer inner riktig.det er så rart att når selger har raportert inn salg er vi plutselig på en liste over dyr som ikkje er registrert i mitt dyrehold. står ingen ting om att eg har prøvd til eg vert rød i haue.
6.
aRNE hATLE | 31.10.11 kl. 10:01
At somme synest registreringsarbeidet er høveleg søndagsarbeid (!) syner på framifrå vis kva me her snakkar om: Meirarbeid for ei gruppe som frå før har altfor stor arbeidsbelastning, jfr. statistik / mørketal om skader og ulykker i arbeidslivet. Dei fleste viloppleve at det er meir arbeid å raportere 1 gong i veka enn 1 g pr mnd. Vinn ein so mykje at det forsvarar prisen? (Det er framleis lett å skjere brei reimar av annanmanns skinn).
Dersom det er so altoverskyggande viktig med straksinnrapportering får ein endre produksjonstilleggsystemet slik at innraporteringsdato startar teljinga for å få tilskot (Då får eg ei viss betaling for å melde inn kalven). Me får då eit “årsdyre” -tal utrekna på same måte som me kjenner frå KK sitt årsku-tal. Slik kan me få eit enkelt og rettferdig grunnlag for tildeling av prod.tillegg. det fjernar dessutan telje-datoane si forstyrrande innverknad på tilførselen av ferskt slakt til marknaden.
7.
Claude Marie Davidsen | 01.11.11 kl. 15:32
Fra Per Skipenes:
Husdyrregisteret (HR) skaper engasjement, og det er ikke uventet. For Kari og Berit er det viktig å være ajour med rapportering av data til Kukontrollen, det er nyttig for dem i den daglige drifta. Og dermed er også HR oppdatert!
Husdyrregisteret er en “EU sak”, det er ikke noe Mattilsynet har funnet på. Krava som stilles til rapportering er nedfelt i en forskrift. Det må vi forholde oss til. Det er nylig gjennomført en ESA inspeksjon og Husdyrregisteret var en del av denne inspeksjonen. ESA var ikke fornøyd med rapporteringshastigheten, som altså viser at under 40% av opplysningene rapporteres innen fristen på 7 dager.
Arne er inne på det som en ser for seg på sikt, nemlig at det ikke lenger skal utbetales produksjonstilskudd ut fra 2 tellinger i året, men ut fra samla/gjennomsnittlig antall “dyredager” i buskapen. Da vil temmelig sikkert tidspunkt for når hendelsen er rapportert bli lagt til grunn. Da blir rapportering knyttet til kroner og øre.
Til slutt en liten kommentar til Kari som etterlyser hyppigere oppdatering i Kukontrollen: Når Kukontrollen fullt ut har tatt i bruk ReKu-basen om et års tid, vil alt foregå “online”. Da vil opplysningene bli oppdatert i basen “der og da”.
8.
Arne | 01.11.11 kl. 22:29
“På sikt” seier du -kvifor på sikt? Dette er diskutert i årevis, teljedatoane er museumsvare! Naturlegvis vil det vere feilreistreringar om ein innfører eit nytt system, men eg er nokså overbevist om at det blir småtteri samanlikna med mangelen på representativitet som ligg i å tel på to dagar i året (same kor rett tala er desse to dagane). Dersom ein ventar med omlegginga til me er moralisert til “korrekt byråkratisk” opptreden kjem me til å slite med dagens situasjon inn i evigheita. Sidan me er omlag like moralsk eller umoralsk som andre, kan det vere formålstenleg å ta fram den gamle erfaringa at ein får folk med seg lengre ved åbruke gulrot enn peikfinger.
Forøvrig kunne det vere morosamt å høyre kor til punkt og prikke resten av EU/EØS følgjer opp forskrifta.
9.
Erling Haugvaldstad | 01.11.11 kl. 21:01
Dette er jo arbeid som kommer under kategorien “heft”. derfor hadde det sikkert hjelpt hvis registreringa ble så enkel å gjøre att det ble oppfattet som enklere enn å notere på papir. For de fleste noterer vel på papir først, for å raportere inn senere.
Innlogginga kunne gjøres enklere med en app installert på pc`n der du bare klikket på en knapp, og så var du inne.
Denne kunne sikkert også kombineres med en melding på skjermen når der var registreringer som skulle bekreftes.
SMS melding ville vel hjelpe litt det også.
10.
Alf Egil Vaula | 02.11.11 kl. 08:58
En glimrende ide… Hva med å gå enda lenger? En App til mobiltelefonen…. Da kan man bare ta den opp av lomma og registrere hendelsen der og da og bli ferdig med det…. Når skal KK komme til 2011?
11.
Claude Marie Davidsen | 02.11.11 kl. 10:23
Takk for innspill rundt det å gjøre det enklere å innrapportere!
ReKu-prosjektet jobber hardt for å få KK over til “2011″ (snart 2012…) – med omleggingen fra den gamle stormaskin-plattformer. Når vi har fått flyttet over SDB til en mer moderne plattform, så vil det bli langt enklere å lage “morgendagens tjenester”.
Nå er vi i en mellomfase – dvs. vi fokuserer på migreringsprosjektet. Men – nytt innregistrerings-grensesnitt vil bli gradvis tilgjengelig ila 2012 – og da også med mer fokus på varslinger og mer “bekrefte registreringer”. Skjønner at dere er utålmodige, altså
12.
Alf Egil Vaula | 03.11.11 kl. 08:36
Kan dere være snille og se på kommunikasjonen med Geno og? Min dyrlege rapporterer inn insemineringer og drektighetskontroller hver kveld etter endt arbeidsdag, men det kan gå inntill en uke før det viser i kukontrollen. Det er ikke godt nok hvis dere vil at vi skal bruke KK som et verktøy i den daglige drifta…. Hilsen “utålmodig”
13.
Per Skipenes | 03.11.11 kl. 11:10
Rutinen er at Geno overfører semin- og drektighetsundersøkelser til Kukontrollen (KK) daglig, bortsett fra helg. Hvor raskt disse opplysningene blir oppdatert i KK avhenger først og fremst av hvor raskt veterinær og inseminør sender opplysningene til Geno. Du skriver at veterinæren du bruker gjør dette hver kveld. Når vi ser på det som er rapportert av seminopplysninger for buskapen din i september og oktober i år, ser dette veldig bra ut. KK har mottatt 12 insemineringer via Geno og 10 av disse er oppdatert i KK dagen etter at insemineringa fant sted.
14.
Erasmus Montanus | 18.01.12 kl. 23:24
Kjære migrasjonsprosjektør! Då du sa de er i ein mellomfase forsto eg lite…då du forklarte at det var å fokusere på m…..då først forsto eg ingenting….
15.
Trønder-bonden | 02.11.11 kl. 18:30
Søren heller, dette er da ikke så forb..vanskelig ? Det er grei skuring å registrere kalvinger etc. Kan skjønne frustrasjonen hos dem som kjøper kalv som ikke er registrert tidligere da…..
16.
Arne | 04.11.11 kl. 13:40
Nei, når du ser isolert på denne oppgåva er det ikkje so vanskeleg. Men eg har so mykje som er fort gjort at eg knapt vinn det halve! Mykje av det er ting som burde og skulle vore gjort, men noko må utsettast og noko blir ugjort. Har ikkje du den erfaringa, er det ikkje konkurranse om di tid, må ikkje du nokre gonger vel det mulige framfor det ideelle, må ikkje du verje fritida som du skulle ha til dine næraste ? -Eller er du so glad i å sitje v PCn at du knapt merkar at det er arbeid, og at du forsømer noko anna? Det er heilt flott at me har folk m data-dilla: det treng me. Det er lov å synest at det er moro å gjere arbeid på data, men me er nokre som erfarar annaleis. Vår erfaring er ogso gyldig. Me vil ogso vere med å meine når krav skal prioriterast, me som nærmar oss datafaget som eit nødvendig onde, og vil ha tyngre for å finne den tida du so lett spanderar.
Du skjønar frust. hos kjøpar av ureg. kalv, det gjer eg og. Kalvane eg samlar opp til månadleg rapport, skal ikkje til nokon kjøpar med det første. Eg har berre gløymd å lyge på meg at eg venta til ein av dei siste dagane med å merke dei. For byråkratiet er det merkinga, ikkje fødselen som er den store hendinga; dei har syn for det vesentlege i byråkratiet.
17.
Trønder-bonden | 08.11.11 kl. 23:33
Joda Arne, det er nok slik hos meg og ja, at det er ganske så travelt i perioder. Men akkurat det med å registrere i riktig tid, har gått greit, og synes faktisk at systemet virker godt. Nå skal det sies at jeg ikke driver noen produksjon som er utafor “A4″ heller da. Jada, av og til gjør jeg feil, men disse lar seg rette på med en tlf til rådgiver, dersom jeg står fast. Kunsten å få registreringa gjort avhenger nok av hvor langt det er til pc-en til ei hver tid. Foreslår kjøkkenbordet jeg da. Lykke til med registreringa.
18.
Martin | 07.11.11 kl. 11:52
Eg har etter kjøp av smart telefon fått inn alle hendingar få minuttet etter hendinga. No saknar eg veldig att KK blir løpande oppdatert. Når eg registrerer opp til fleire gonger om dagen blir det fort krøll når KK ikkje er oppdatert.
19.
Anne Marie Oddlien | 09.11.11 kl. 11:11
Helt enig med Martin i at når enn har registret, vil ihvertfall gjerne jeg ha dette oppdatert fortløpende! For meg er hensikten å ha full oversikt over hva som er i fjøset til en hver tid! Og som flere her innpå siden skriver; dette skaper et mer arbeid, og dette burde ha gitt en bedre økonomisk kompensasjon for at bøndene skulle være mer flinke til å holde seg inne tidsfristen! For i perioder, og da spesielt fra april til nov, er det rimelig mange ting som skal/må gjøres så en registrering kommer nok fort litt i bakleksa i de periodene!! En løsning (økonomisk) kunne kanskje være en differensiering i stønad til registreringen, med en bedre betaling i denne belastede perioden……. En tanke
20.
Per Skipenes | 09.11.11 kl. 14:39
Fortløpende (on-line) oppdatering av opplysninger i Kukontrollen (KK) vil bli tatt hånd om i ReKu prosjektet, se innlegg nr 11 fra Claude Marie. Når det gjelder rapportering av kalvinger, kjøp og salg av dyr sjekkes opplysningene nå under registrering i registreringsprogrammet KK og evt. feil får en beskjed om umiddelbart. Husdyrregisteret oppdateres on-line via KK. Det som mangler er oppdatering av rapporter ol i KK, som ikke skjer før påfølgende natt.
Det er veldig artig å følge med på “debatten” om rapportering; Noen mener 1 gang i månden er nok, andre ønsker å rapportere raskt, gjerne flere ganger daglig! Dette har å gjøre med hvordan man opplever KK som et redskap i den daglige drifta. Og så; frister for rapportering, gulrot eller pisk: Ingen får i dag noen bonus for rask rapportering til Husdyrregisteret. I enkelte andre land må produsentene betale en avgift for å rapportere pålagte hendelser. Relativt lav avgift hvis rapporteringen skjer innen fristen, høgere ved for sein rapportering. Altså både gulrot og pisk!
21.
Alf Egil Vaula | 09.11.11 kl. 21:03
Her må du skille mellom KK og MATS registeret. Vi er kun pålagt av det offentlige og rapportere inn opplysninger til MATS, ikke til KK. KK er først og fremst en database for Geno slik at de kan drive sitt avlsarbeid. Hvis de spiller sine kort riktig kan de sågar klare og tjene penger på sædsalg til utlandet…. I fremtiden, hvis KK klarer og komme til 2011 (snart 2012) kan også KK bli et bra redskap for oss bønder i vårt daglige virke, men utviklingen her går veldig fort og det begynner og komme mange veldig bra besteningsstyringsprogrammer, som er knyttet direkte opp i mot melke- og foringssytemet på den enkelte gård. Selv så holder jeg på og prøver ut ProFarm. Og jeg er veldig fornøyd, det er en fornøyelse og arbeide med opplysninger som er oppdaterte til en hver tid. Har opplevd at det har tatt månedsvis før jeg har klart og registrere inn nykjøpte dyr i KK, i ProFarm kan jeg legge inn og oppdatere opplysninger med en gang. Fra ProFarm kan jeg enkelt sende inn og motta opplysninger fra KK, men jeg har også en funksjon som kan sende data til MATS, så trenger jeg egentlig KK?
22.
Liv Synnøve Andersen | 02.12.11 kl. 12:44
En produsent med tomperiode, stilte spørsmål om hvorfor det var nødvendig å rapportere tomperide når avsing var lagt inn og ingen hadde kalvet. Han opplevde det som unødig byråkratisk.
23.
Per Skipenes | 02.12.11 kl. 13:08
Hei; avsining er ikke obligatorisk rapportering i Kukontrollen. Med dagens Storfedatabase klarer vi ikke håndtere produsenter som rapporterer avsining særskilt. Et annet forhold er at en tomperiode teller med i antall perioder / kontroller i forhold til Regler for Kukontrollen og dermed om medlemmet får tilsendt Årsutskrift eller ikke.
24.
Ivar Hodnefjell | 30.12.11 kl. 15:10
Hei. Sitter her hver dag og legger inn data, – alt som skjer, – i vårt melke robott data system. Men å sitte her å dobbelt føre alt det samme en gang til, hver dag, for å få det videre til husdyrregisteret, det gidder jeg ikke. En må nå se å få synkronisert dette så pass at en i hvert fall kann få sendt inn vegelappen som mail. Her foregår alt for mye dobbelt føring.
Vennlig hilsen Ivar hodnefjell
25.
Erling Haugvaldstad | 30.12.11 kl. 20:30
Delaval har jo en slik løsning. det virker fint for å sende inn melk og kraftfor, men for helsekort opplysninger har jeg ikkje fått det til å virke enda.
Snakk med Lars
26.
Arne | 18.01.12 kl. 18:51
Nei, De Laval sitt system verkar faktisk ikkje; Det verkar for mjølk, for kraftfor frå robot, men ikkje for kraftfor frå anna forstasjon. Dermed må me gå over lista og pønsje inn dei rette kraftformengdene. Dessutan har ingen greid å lage ei samla bruksanvisning som tek heile prosessen steg for steg (DL viser til Tine og Tine til DL). Ein prosess høgare ånder enn eg har karakterisert som tungvint samanlikna med korleis dataeksport skjer i dag. Eg er skuffa: “Delpro-link” kostar meir enn det smakar. Eg vil ikkje rå nokon til å investere i dette so lenge funksjonen er slik den har vore til no.
27.
Erik Brodshaug | 19.01.12 kl. 13:45
DeLaval har en løsning for sine DelPro kunder, som det er riktig som Arne sier benytter et lite hjelpeprogram som heter DelPro-link. Med DelPro-link kan man både sende og motta det meste av data som er felles mellom Kukontrollen og DelPro.
Dersom man allerede ved oppstart av ny melkerobot bruker DelPro-link for å importere data fra Kukontrollen har dette store fordeler. For det første blir det mye lettere å få inn data i DelPro enn å taste inn alt manuelt i en hektisk igangkjøringsperiode. For det andre unngår man feil i datagrunnlaget som vil skape trøbbel når databasene seinere skal synkroniseres.
Utfordringene det vises til oppstår når en prøver å få igang kommunikasjonen etter at DelPro har vært i sving en periode og det dukker opp feilregistreringer som gjør at kommunikasjonen stopper opp som følge av sikkerhetskravene som skal sørge for datakvaliteten. Dersom man ikke klarer å finne årsaken til floken, kan en utvei være å opprette en ny database i DelPro basert på Kukontrolldata.
Arne peker på en svakhet i dagens versjon av DelPro-link. Den plukker nemlig ut kun ett kraftfôrslag (Fôrslag1). For de fleste som har kraftfôrtildeling både i robot og kraftfôrstasjon(-er) er kraftfôrrasjonen fordelt på to kraftfôrslag selv om det er samme fôr. Av hensynet til de som også tildeler kraftfôr til kalver og eventuelle ungdyr er det ikke nok å summere kraftfôrforbruket, men vi må faktisk foreta et valg av hvilke kraftfôr som skal inngå på veielista. En ny versjon er under utvikling.
For eldre versjoner av DeLaval besetningsstyringssystemer, vanligvis ALPRO eller VMS Management er overføringen mangelfull eller ikke mulig. Det finnes også et ALPRO-link program, men her vil overføringa begrenses til melk/kraftfôr på kontrolldato.
En kommentar til Arne som sier DelPro-link koster mer enn det smaker. DelPro Link er et gratisprogram som nå installeres av DeLaval ved montering av DelPro anlegg. Kostnaden det refereres til gjelder de som har eldre programversjoner og hvor det kreves tildels betydelig ombygging av elektronikken for å kunne oppdatere til DelPro.
28. Litt bloggstatistikk « Kukontrollens blogg | 20.01.12 kl. 16:30
[...] Under 40% av hendelsene rapporteres til Husdyrregisteret innen fristen! 24 kommentarer (oktober [...]
29.
Arne | 21.01.12 kl. 00:03
EB har rett i at den største kostnaden er knytt til oppgraderinga til DelPro. Me som har hatt management er dei som har etterspurt ei løysing for overføring av data. Me får då tilbod om å vere med å finansiere det nye besetningsstyringsprogrammet som me strengt tatt kanskje ikkje er so interessert i – mot å “få” overføringsmuligheita. Skjønt “få”: EB framheldt at DelPro Link er eit gratisprogram (gratis inkludert i prisen), men det krev kjøp av ein dupeditt (“globesurfer”): ca kr 3000. Kan hende verkar det, men det er ikkje sikkert. Noko so normalt som eit bølgeblikktak kan hindre signala. Sjøl greier eg å få sendt, men det går so tregt at å styre noko frå ein ytre PC (Tine / DeLaval t.d.) ikkje kjem på tale før det er instalert parabol eller lagt kabel for kr ??. Til kostnadsbildet høyrer ogso med det ikkje uvesentlege arbeidet med å omstille seg (kunnskapar og vanar) til det nye styringsprogrammet og “linken.”
EB nemner at eg påpeikar ei svakheit v DP Link; Det gjer eg ikkje! Eg er ikkje med på DeLaval si bagatellisering! Det eg påpeikar : fadeisen med kraftforet (saman med tungvint prosedyre og mangelfull / lite tilgjengeleg bruksrettleiing) er inga “svakheit” -det er dette som nær nullar ut nytteverdien til investeringa!
Kva var det me etterspurte? Jau ei løysing som skulle ta bort “tørrarbeidet”, det roboten nesten hadde gjort ferdig, det som gjer at me sovnar over tastaturet. Takk for forsøket, men det fekk me ikkje.
DeLaval bør vere kjendt med at HK krev opplyst den enkelte ku sitt daglege kr.forforbruk. Då i det heile komme på marknaden med ein versjon der kraftforet blir behandla som i DP Link, og gå høgt ut t.o.m. i velrenomerte “Buskap” med “løysinga”…..Nei DeLaval har drite seg ut, og det har eg og som har kjøpt….so her blir det ikkje fullt namn under.
30.
Erik Brodshaug | 27.01.12 kl. 10:57
Jeg forstår langt på vei frustrasjonen. Du har gjort mye for å få denne muligheten og da er det klart man blir skuffa når ikke alt går som planlagt. Vi har tett dialog med DeLaval for å gjøre løsningen bedre.
Ta gjerne direkte kontakt med undertegnede, så skal vi forsøke å hjelpe!